ویتامین لذت را به رژیم غذاییت اضافه کن.

سال‌هاست محققان به دنبال دلیل لذت غذا خوردن در افراد هستن. از نظر فیزیولوژیکی این لذت، در دهان و مغز رخ می‌دهد. آلتا استورچ؛ درمانگر و متخصص تغذیه، در ارتباط با این موضوع گفته: لذت بردن از غذا خوردن منجر به آزاد شدن دوپامین در مغز می‌شود، به تقویت شادی، آرامش، انگیزه و تمرکز کمک می‌کنه. تحقیقات انجام شده در سال ۲۰۱۱ نشان داده است، حساسیت دوپامین داخل بدن افراد چاق دچار اختلال شده و این اختلال منجر به پرخوری برای بالا بردن بیشتر لذت از غذا خوردن می شود. اگر شیمی مغز به درستی کار کند، لذت بردن ما از غذا می تواند به مزایای فیزیکی منجر شود. استورچ می گوید: «با لذت بردن از غذایی که می خوریم، ترشح دوپامین در بدن بالا میره، و این افزایش تاثیر مثبت بر روی هضم و متابولیسم میذاره.»

تقریبا همه افراد برای این سوال جواب دارن؛ “غذای مورد علاقه ات چیه؟”

برای خیلی از مردم، خوردن غذا در ردیف اول لذت زندگیشون قرار داره.

علاوه بر اینکه لحظه غذا خوردن برای این افراد به یک تجربه شیرین تبدیل میشه، به هضم غذاشون هم کمک زیادی می کنه.

تاریخچه:

سال‌هاست محققان به دنبال دلیل لذت غذا خوردن در افراد هستن. از نظر فیزیولوژیکی این لذت، در دهان و مغز رخ می‌دهد.

آلتا استورچ؛ درمانگر و متخصص تغذیه، در ارتباط با این موضوع گفته: لذت بردن از غذا خوردن منجر به آزاد شدن دوپامین در مغز می‌شود، به تقویت شادی، آرامش، انگیزه و تمرکز کمک می‌کنه.

تحقیقات انجام شده در سال ۲۰۱۱ نشان داده است، حساسیت دوپامین داخل بدن افراد چاق دچار اختلال شده و این اختلال منجر به پرخوری برای بالا بردن بیشتر لذت از غذا خوردن می شود.

اگر شیمی مغز به درستی کار کند، لذت بردن ما از غذا می تواند به مزایای فیزیکی منجر شود.

استورچ می گوید: «با لذت بردن از غذایی که می خوریم، ترشح دوپامین در بدن بالا میره، و این افزایش تاثیر مثبت بر روی هضم و متابولیسم میذاره.»

دوست عزیز؛ با لذت غذا خوردن، تغذیه ات سالمتر می شه.

یک مقاله مرور سیستماتیک در سال 2020،  119 مطالعه را در مورد ارتباط بین لذت غذا و رژیم غذایی سالم مورد بررسی قرار داد. پنجاه و هفت درصد از مطالعات ارتباط مطلوبی بین لذت خوردن و نتایج رژیم غذایی یافتند.

سایر مطالعات بر اهمیت لذت بردن از غذاهای سالم برای ترویج یک رژیم مغذی و متعادل تاکید کرده اند.

سارا گلد انزلوار، متخصص تغذیه و مشاور بصری تغذیه، MS، RDN، LDN می‌گوید: «این باور وجود دارد که غذای «سالم» باید سبک باشد یا طعم خوبی ندارد، اما این درست نیست. زمانی که ما غذایی می خوریم و از آن لذت می بریم باعث رضایت بیشتر می شود. در واقع می تواند کیفیت رژیم غذایی را بهبود بخشد و احتمال پرخوری را کاهش دهد. »

ارتباط عاطفی با غذاهایی که می خوریم

اگر غذا خوردن صرفاً به دلیل سوختگیری باشد، زمان غذا خوردن بسیار کسل کننده خواهد بود.

به طور خلاصه، غذا یک تغذیه روانی و جسمانی است. در اینجا به شما راههایی را پیشنهاد می کنیم که درکنار لذت بردن از غذا خوردن روحیه شما را هم تغذیه کند.

ایجاد ارتباط اجتماعی در زمان غذا خوردن

در گردهمایی خانوادگی و مهمانی از میان وعده های سالم لذت غذا خوردن را چند برابر کنید.

خاطره بازی با غذا

لذت بردن از غذا باعث آرامش جسمی و روحی می شود. بعضی از غذاها یادآور خاطرات افراد معم و عزیزمان می شود. برای مثال سوپ مرغ یادآور مادربزرگ مهربان یا سالاد سزار یادآور تولد پدر بزرگوار و … . غذاهایی مانند اینها راهی برای تقویت روحیه و آرامش بدن ما دارند.

انزلوار می‌گوید: «گاهی اوقات غذا حتی در پایان یک روز چالش‌برانگیز باعث آرامش می‌شود، که بسیاری از مردم آن را به عنوان خوردن احساسی منفی مرتبط می‌دانند. اما وقتی به خودمان اجازه می‌دهیم با غذا ارتباط برقرار کنیم و از آن لذت ببریم، فواید زیادی به همراه خواهد داشت.»

لذت بردن از غذا، فرهنگ نادرست رژیم غذایی را از بین می برد.

فرهنگ رژیم غذایی تعاریف متعددی دارد، اما یکی از ویژگی‌های این پیام‌رسانی در سطح اجتماعی این است که باید به غذاهایی که دوست دارید نه بگویید، به خصوص اگر کالری یا چربی بالایی داشته باشند. انتخاب لذت بردن آگاهانه از آنچه می خورید، به شکستن این ذهنیت مضر کمک می کند.

استورچ می‌گوید: «وقتی همه غذاها بدون قانون مجاز هستند – از جمله خوشمزه‌ترین‌ها- بدن یاد می‌گیرد بدون محدودیت آنها را دریافت کند. محدودیت ها گام مهمی در روند بهبودی است و می تواند به فرد کمک کند تا آرامش، اعتماد به نفس و آزادی بیشتری در مورد غذا احساس کند. »

لذت بردن از غذا ما را با میراث فرهنگی مان پیوند می دهد

برای چندین دهه، تحقیقات معتبر نشان داده است، احساس تعلق برای سلامت روان حیاتی است. چه مکانی زیباتر از خانواده یا محفل دوستان خوب، برای تجربه تعلق داشتن؟ اینجاست که لذت بردن از غذا می تواند نقش مهمی ایفا کند.

استورچ می گوید: «فرهنگ و سنت به عنوان شکلی از ارتباط با دیگران و خودمان عمل می کند. محدود کردن یا انکار غذاهایی که باعث ایجاد ارتباط می‌شوند، می‌تواند منجر به جدایی و تنهایی شود. با حذف غذاهای فرهنگی، نه تنها می گوییم که غذا «بد» است، بلکه می گوییم هویت زیربنایی مرتبط با غذا «بد» است. »

خوردن برای لذت در مقابل غذا خوردن احساسی

احتمالاً شنیده اید که خوردن احساسی درست نیست. روی آوردن به غذا برای مقابله با احساسات سخت مانند استرس، عصبانیت یا غم و اندوه اغلب منجر به مصرف بی‌اهمیت و حتی پرخوری می‌شود. خوردن احساسی و خوردن برای لذت هم از نظر هدف و هم از نظر نتایج متفاوت است.

آنزلوار می گوید: «غذا خوردن احساسی زمانی است که مردم از غذا به عنوان راهی برای مقابله با احساسات مثبت یا منفی استفاده می کنند. “غذا خوردن برای لذت، بیشتر برای لذت بردن از طعم و بافت غذاست. مانند زمانی که در تابستان از خوردن بستنی لذت میبرید یا یک سیب را مستقیماً از درخت در یک باغ سیب می خورید.” »

لذت + تغذیه یک جفت عالی

چیزهای کمی در زندگی روزمره مثل لذت بردن از غذا مطابقت دارند. غذایی که مصرف می کنیم بدن ما را تغذیه می کند، روح ما را آرام می کند و جوانه های چشایی ما را خوشحال می کند.

برای اینکه لذت بیشتری را به میز خود بیاورید، سعی کنید از عادتهای کوچک شروع کنید.

ستورچ توصیه می کند: «وقتی یک وعده غذایی یا میان وعده درست می کنید، ببینید آیا کاری وجود دارد که می توانید انجام دهید تا آن را حتی 10 درصد لذت بخش تر کنید. گاهی اوقات، گرم کردن براونی، ریختن مقداری پنیر روی سالاد، یا اضافه کردن شیر بیشتر برای رقیق کردن یک کاسه بلغور جو دوسر، می‌تواند تجربه غذا خوردن را از «نه» به «آره» تبدیل کند!»

کلام آخر:

 وقتی زمان غذا تمام شد، بپرسید: غذای شما چقدر لذت بخش بود؟

چه احساسات مثبتی از ارتباط عاطفی با اقلام موجود در بشقاب شما حاصل شد؟

با جمع آوری یادداشت های ذهنی می تواند به خوشمزه تر شدن انتخاب های غذایی آینده کمک کند.

منبع:

https://www.healthline.com/health-news/is-intuitive-eating-as-easy-as-it-sounds#Reconnecting-with-the-body

کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت برای مجموعه ورزشی جوان محفوظ می باشد